Önceki yazılarımızda sizlere KKB hakkında detaylı birliğiler iletmeye çalıştık. KKB nedir, KKB puanı nasıl düşer, düşük olan KKB puanımızı nasıl yükseltiriz gidi soruların cevaplarını birlikte aradık bulduk. Umarım KKB puanınız konusunda yardımımız dokunmuştur.
İlgili yazımızda ise, KKB puanından dolayı sorun yaşanması, herhangi gecikme olmamasına rağmen puanının düşük olması sebebiyle bankalardan başvurularına olumsuz cevap alan kişilerin neler yapabileceği üzerinde tartışacağız.
Bilindiği gibi KKB, Kredi Kayıt Bürosu’ nun kısaltılmış halidir, KKB puanımız ise, bankalardan Merkez Bankası’ na gönderilen verilerin istatistiksel olarak ortalamalarının alınıp Kredi Kayıt Bürosunda depolanan rakamsal veridir. Ülkemizde artık hemen hemen her kesimde KKB uygulamasına rastlamaktayız. Bankalardan emlak sektörüne, oto kiralamadan senet işlemlerine kadar hemen her işlem KKBden geçmektedir. Örneğin herhangi telefon bayisine gidip fatura taahhüdü ile yeni bir telefon almak isteseniz bile KKB notunuza göre alış veriş yapabilmektesiniz.
Çok öncelerden her banka, maaşlı müşterisine kolaylıkla kredi verir, bir beyaz eşya mağazası elden taksitle ürün satar, mahallemizdeki bakkal bile veresiye defteri oluştururdu. Bu dönemde, ödemelerin tam ve düzenli yapılması için gerekli risk analizleri yapılamıyordu. Bu eylemlerde çok büyük risk vardı, ödenmeyen paralar, tahsil edilemeyen senetler… Satıcılar, sadece inisiyatifleri doğrultusunda işlem yaptıklarından, daha fazla zarar ediyorlardı.
Zamanla, KKB oluşmuş, KKB nezdinde findeks faaliyete başlamış, tüm ticari ve bireysel ilişkiler bu sistemde depo edilmeye başlanmıştır. 0 ile 1900 arasında değer alan sistemde, 0 ile 700 arası puana sahip olan kişilere kesinlikle kredi ilişkisi sağlanamamaktadır. 701 ile 1099 arasında puana sahip olan kişiler bazı bankacılık işlemlerini yapabilmektedirler. 1100 ile 1499 arasındaki kişiler ile bankalar kredi ilişkisi içine girmek isterler. 1500 ile 1900 arası puana sahip olan kişiler ödemeleri ve limitleri konusunda mükemmel uyum oluşturmuş kişilerdir.
Puanınızı hiç bilmiyorsunuz, bugüne kadar öğrenmeye hiç gerek duymadınız. Ama işiniz bankaya düştü. Herhangi bir şekilde kredi için görüşme yaptınız. Beklemediğiniz bir sonuç onay ‘’krediniz onaylanmadı’’ yanıtıyla karşılaştınız. Sizinle aynı durumda olan bir çok kişinin kredi başvurusu olumlu sonuçlanırken siz maalesef kredinizi alamadınız. Küçük de olsa sizin dışınızda gelişen bir problemin varlığından şüpheleniyorsunuz. Çünkü siz, o güne kadar hiçbir ödemenizi geciktirmediniz ve kredisi onaylanan diğer kişilerle hemen hemen aynı maaşa sahipsiniz. Küçük bir olasılık olan KKB sisteminde hatanın var olduğunu öğrendiniz. Yapmanız gerek şey ise, KKB puanınıza itiraz etmektir. Yapacak olduğunuz itiraz birkaç gün içinde yanıtlanmaktadır. Peki bu itirazı nasıl ve nereye yapacaksınız? Öncelikle ister cep telefonunuzda isterseniz de bankalar tarafından bir KKB sorgulaması yapmalısınız. Sorgulama sonrası, sorgunun ait olduğu referans numarasını ve KKB puanınızı [email protected] adresine mail atabilirsiniz. Bu işlem tamamen ücretsiz bir işlemdir. Ayrıntılı kredi dökümanınız aynı zamanda findeks tarafından size de gönderilecektir. Telefon ile başvuru yapmak isterseniz günün her saatinde 444 4 552 nolu telefon ile görüşebilirsiniz.